Bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck!

Juno Blom och Karolina Wallström

Sverige har alltid gått före när det gäller att skydda kvinnor och barn från våld och förtryck. I den kampen har Liberalerna alltid spelat en central roll. Därför är det oacceptabelt att nuvarande regering inte agerar med full kraft mot hedersrelaterat våld och förtryck. Liberalerna kräver en helt annan mobilisering för brottsoffren.

Det finns hundratusentals barn och unga i Sverige som lever med frihetsbegränsningar. Som inte skyddas och när de skyddas inte får rätt stöd. Alla barn och unga ska ha tillgång till frihet. Vi får aldrig blunda för att barn kontrolleras, förs ut ur landet, tvingas in i äktenskap, könsstympas eller utsättas för andra former av hedersrelaterat våld och förtryck. Det kräver att politiker vaknar och tar sitt ansvar. I Örebro har det gjorts mycket men inte tillräckligt. Vi behöver både sänka trösklarna till hjälp, men också kompetensutveckla våra medarbetare inom flera verksamheter.

Alltför lite har hänt sedan det fruktansvärda hedersmordet på Fadime för 20 år sedan. En ny tids problem möts fortfarande alltför ofta med gårdagens svar. Vi behöver modiga politiker som törs erkänna att problemet eller i varje fall omfattningen av dem finns. Medan andra ägnar sig snarare åt att problematisera frågan istället för att möta de utsatta barnens behov.

Okunskapen blir synbar när det tidigare statsrådet Stenevi (MP) som var ansvarig för hedersfrågor raljerar i en debatt att hon tillhör en klan – matriarkatet. Trots att hon pudlade visar det på var hon står och vad hon inte förstår. Vi politiker måste också kompetensutvecklas så att vi sätter rätt mål och stöttar både myndigheter och medarbetare.

Liberalerna har drivit på för att nya lagar ska komma på plats. Lagstiftning är viktigt men lagar är bara effektiva om de verkligen används och leder till att barn och unga faktiskt skyddas. Ansvariga myndigheter måste se möjligheterna som nya bestämmelser ger för att skydda barn, stöd måste ges till de som fattar svåra men livsavgörande beslut och regeringen måste stå mer rakryggat. Kommunerna i sin tur måste ändra både organisation och kultur så att det blir verkstad till följd av lagar och bestämmelser. Det är ute i våra 290 kommuner som människorna finns vars liv inte präglas av trygghet och frihet.

SVT rapporterade återigen hur flickor som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck placeras på statens låsta boenden för att få skydd. Om vi som politiker utsätts för hot har vi svårt att tro att någon skulle tycka det är rimligt att vi placeras på en anstalt för att skydda oss.

Utvecklingen med parallellsamhällen är ett allvarligt hot mot vår frihet, men framförallt de mest utsatta. Kriminella gäng och klaner utövar påtryckningar mot socialsekreterare. En tystnadskultur uppstår. De utsatta får fortsätta lida och de engagerade myndighetspersoners frustration och maktlöshet ökar.

Nu krävs handling. Liberalerna kommer göra allt vi kan, både nationellt och lokalt, för att barn och unga ska få det stöd och skydd de har rätt till. Då krävs en insikt om att vårt land behöver en ny politik anpassad till en ny verklighet. Handlingsförlamning kan inte målas över. För lite, för sent kan inte målas över. Barn och ungas utsatthet kan inte målas över.

Vi ger oss inte förrän samhället slutar relativisera förtrycket. Vi måste sätta brottsoffren i fokus, inte ducka känsliga frågor när de ursäktas med religion, kultur eller tradition. Hedersvåld är fruktansvärd brottslighet och ska behandlas som det. I Sverige ska friheten och tryggheten omfatta alla – inte minst de som lever allra mest utsatta.

Juno Blom (L), riksdagsledamot och talesperson barnrättsfrågor

Karolina Wallström (L), kommunalråd Örebro kommun

FOTNOT:
Liberalerna bjuder in till öppet forum om våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck. Juno Blom och Azita Iranipour. Måndag 4 april kl 18.30, Behrnsalen Konserthuset. Fri entré.