Busstrafiken i Örebro
Liberalerna i Örebro kommun är intresserade av din åsikt kring busstrafiken i Örebro.
På den här sidan har vi samlat in uppgifter från örebroare om vad de tycker om lokaltrafiken i Örebro kommun. Undersökningen är avslutad och nedan redovisas resultatet.
Stort tack till alla örebroare som deltog i vår undersökning!
Örebroare, vi har ett resultat!
Liberalerna har frågat örebroarna om vad de tycker om lokaltrafiken i Örebro kommun. Vi fick in över tusen svar och nedan följer en kort sammanställning av svaren.
Frågorna vi ställde var:
- Hur nöjd är du överlag med busstrafiken i Örebro?
- Hur viktigt är det för dig att ha en busshållsplats inom 400 meter?
- Vad är viktigast för dig?
- Långt till busshållplatsen men snabbare restid?
- Nära till busshållplatsen men något längre restid?
Så här svarade örebroarna:
Första frågan i undersökningen var: "Hur nöjd är du överlag med busstrafiken i Örebro?"
Av 796 svarande var det 790 som svarat på denna fråga.
1 = Mycket nöjd och 5 = Mycket missnöjd
Resultaten fördelade sig enligt följande:
Fråga två syftade till att ge en bild av vad örebroarna tycker om att ha förhållandevis nära till en busshållsplats.
Frågan som ställdes var: Hur viktigt är det för dig att ha en busshållsplats inom 400 meter?
Antal svarande var 787 och svarsalternativen var en linjär skala där 1 = Mycket viktigt och 5 = Helt oviktigt.
Fråga tre handlade om restid kontra närhet till busshållplats. Här kunde de svarande välja mellan två alternativ.
Frågan som ställdes var: Vad är viktigast för dig? 1 = Långt till busshållplatsen men snabbare restid. 2 = Nära till busshållplatsen men något längre restid.
Antalet svarande var 759.
Fråga fyra var en öppen fråga som inte går att sammanställa i procent.
Frågan var: Vad är dina viktigaste synpunkter gällande busstrafiken i Örebro?
Antalet som svarande på denna öppna fråga var 540 personer. För att ge en tydlig bild av människors åsikter om busstrafiken i Örebro kategoriseras svaren i följande huvudteman:
Biljettpris och Giltighetstid
Många anser att biljettpriserna är för höga och att sänkta priser skulle uppmuntra fler att åka buss. Exempel: "Billigare biljetter, dyrt att ta sig till och från punkt a till punkt b". Flera personer vill ha tillbaka 3-timmarsbiljetten för att kunna uträtta ärenden utan att behöva köpa flera biljetter. Exempel: "Ta tillbaka 3-timmarsbiljetten, inför studentpris och sänk biljettpriset överlag."
Tillgänglighet och Linjenät
Många påpekar vikten av att även landsbygden ska ha tillgång till busstrafik. Exempel: "Behåll busslinjerna på landsbygden. Alla vill inte/kan inte bo i stan." Det är viktigt för många att ha en busshållplats nära hemmet, särskilt för äldre och personer med rörelsehinder. Exempel: "Nära till busshållplatsen, billigare att åka buss, införa 3 timmars biljetter igen."
Frekvens och Pålitlighet
Flera personer önskar tätare bussturer, särskilt under rusningstid och på helger. Exempel: "Tätare avgångar från Lindhult, Mosås och Marieberg." Det är viktigt att bussarna håller tidtabellen. Exempel: "Viktigaste är att man kan lita på turlistan."
Kundservice och Användarupplevelse
Några kommentarer handlar om att busschaufförer och biljettkontrollanter borde vara trevligare och mer hjälpsamma. Exempel: "Busschaufförerna borde få lära sig att man sänker bussen vid av och påstigning när man har rullator, barnvagn m.m." Vissa påpekar behovet av att bussarna ska vara bekväma och säkra, särskilt för äldre och personer med funktionshinder. Exempel: "Den är inte till för äldre och rörelsehindrade då man har glesat ut busstrafiken med mindre linjer och längre mellan hållplatserna."
Projekt och Infrastruktur
Många är kritiska till satsningen på snabbussar och anser att pengarna kunde användas bättre. Exempel: "Superbussarna är ett skämt." Vissa tycker att det borde satsas mer på att förbättra och underhålla befintliga busslinjer och hållplatser. Exempel: "Gör om och se till att många får nära till hållplats. Täta turer på linjerna."
Miljö och Hållbarhet
Några kommentarer handlar om att kollektivtrafiken bör vara ett miljövänligt alternativ till biltrafik. Exempel: "Tänk på de äldre som inte kan ta sig så långt. Politikerna i Örebro skiter i oss äldre som bor i själva staden!"
Sammanfattning:
De viktigaste synpunkterna rör behovet av lägre biljettpriser, återinförande av 3-timmarsbiljetten, bevarande av landsbygdslinjer, närhet till hållplatser, tätare turer, punktlighet, trevligare personal, bekvämlighet och säkerhet, kritik mot BRT, förbättring av befintlig infrastruktur, och miljövänliga alternativ. Dessa åsikter speglar en bred önskan om en mer tillgänglig, prisvärd och pålitlig busstrafik i Örebro.