God man i en dålig kommun!

Johanna Reimfelt, Liberalerna Örebro kommun 2:e vice ordförande Programnämnd Social välfärd

Örebro kommun har stora utmaningar med att behålla och rekrytera gode män. Att ta sig an ett uppdrag som god man är en insats för den enskilda, men det är också en samhällsinsats. Samhället behöver fler människor som ställer upp för en annan människa. För en Liberal är civilsamhället en grundbult i samhället.

Liberalerna har tidigare kritiserat Socialdemokraterna, Centern och Kristdemokraterna för att inte förbättra situationen för de personer som ställer upp som gode män. Kritiken som Liberalerna har fört fram har bland annat handlat om problem vid utbetalning av ersättning. Det är helt orimligt att det råder tveksamheter om när utbetalning ska ske. Det finns exempel på utbetalningar som dröjt närmare 12 månader.

Vi har också påpekat det orimliga med att samhällsmedborgare som ställer upp och åtar sig uppdraget som god man inte kan komma i direkt kontakt med handläggare. Det är fortfarande under all kritik att du inte kan ringa direkt till en handläggare. En god man måste först gå igenom servicecentralen. För att komma i kontakt med handläggare ska du lämna meddelande och handläggaren ringer upp inom två dagar. Det är heller inte möjligt att få hjälp kvällstid något som Liberalerna anser skulle vara en bra service för både gode män och förvaltare.

Det handlar heller inte endast om svårigheten att komma i kontakt med överförmyndarkansliet utan också hur du som god man blir bemöt. Vill vi ha det så här? Kommunens verksamhet ska finnas till för medborgarna inte tvärtom.
Tyvärr ser vi hur situationen börjar närma sig att bli ohållbar. Vem ska vara god man i framtiden? Idag finns nästan 100 gode män som har meddelat att de vill bli entledigade. Det är helt galna siffror och kommunen behöver verkligen ta sig en funderar hur vi behandlar medmänniskor som åtar sig ett uppdrag. Var är reflektionen och självkritiken över varför det är svårt att rekrytera till civiluppdrag och varför så pass många gode män inte vill fortsätta sitt viktiga bidrag. God man är till stor del ett ideellt uppdrag och samhället bör visa sin tacksamhet för de som trots låga ersättningar väljer att göra en insats.

Johanna Reimfelt, Liberalerna Örebro kommun
2:e vice ordförande Programnämnd Social välfärd