BRT - Bus Rapid Transport är ett system där stora bussar kör på dedikerade körbanor. De kräver mer utrymme och passar bra i större miljonstäder där gatorna är breda. Örebro är inte en sådan stad.
Örebro kommun är visserligen stor, men kommunen är mer än bara Örebro stadskärna. Vi i Liberalerna är så trötta på denna ensidiga fixering av stad och city. Perspektivet för oss är att investeringar och driftresurser måste fördelas till hela Örebro kommun och komma alla örebroare tillgodo. Bilden av att det är citykärnas logistik som är viktigast är sned. Bilden av att det också är svårast att resa från universitetet och Vivalla är fel. Det är minst lika viktigt att kunna resa från landsbygd in till citykärnan eller att våra äldre kan kliva på från en busshållplats nära deras bostad.
Grunden för BRT-satsningen är väldigt ostadig. Utredningen från 2015 har stora hål med många obesvarade frågor. I konsultens uppdrag ingick inte att ta ställning till om det är ekonomiskt försvarbart eller ens om BRT behövs i Örebro. Exemplen i utredningen är minst miljonstäder. Om Örebro stad blir dubbelt så stor som idag så är det ändå bara en tredjedel i storlek mot de exempel utredningen lyfter fram. Både nuvarande resande och det ekonomiska underlaget (skatteunderlag) är inte tillräckligt. Vårt skatteunderlag ska räcka till så mycket som är viktigare, som exempelvis omsorg och skola.
Vad kommer det kosta?
Ja, tyvärr går det inte att svara på då så många frågor och problem inte är utredda eller lösta men det handlar om många hundratals miljoner kronor. Då undrar ni säkert hur kan man starta ett projekt med så oklara kostnader? Ja, det undrar Liberalernas också! Man beslutar dessutom bara om etapp ett, en linjesträckning. Det innebär att om det inte blir en fortsättning så kommer vi bara ha en sträcka som få har nytta av och att byte av transport måste ske.
Kan man stoppa BRT-projektet?
BRT är inget annat en ett renodlat politiskt projekt för ett antal få och inte för hela kommunen. Det finns en majoritet bland dagens politiker för BRT. Men hos folket finns ett mycket stort motstånd. Att smyga igenom en miljardsatsning på superbussar som kommer gagna några få örebroare till kostnader av gigantiska mått kommer straffa sig. Därför anser vi att politikerna måste lyssna till örebroarna. Vi koordinerar därför en namninsamling (läs mer på www.dittorebro.se/brt) för att med ett folkinitiativ kräva en folkomröstning, örebroarna måste få säga sitt. Namninsamlingen har bara börjat men vi upplever redan ett massivt motstånd och stor tacksamhet för att vi driver detta för örebroarnas skull.
Är det inte försent?
Nej, det är aldrig försent att stoppa ett dåligt projekt. Påbörjade arbeten är förberedande och de riktigt stora kostnaderna kommer inte än. Det finns tid men vi kräver att de styrande omgående drar i handbromsen och inväntar folkets röst.
Vad gör man istället?
Vi måste klara av att hantera flera bollar i luften samtidigt. Örebro kan med smart planering och smart teknik, som delvis redan finns, uppnå samma eller bättre måluppfyllelse utan BRT, dessutom utan att tömma kassakistan. Vi har en ineffektiv kollektivtrafik som måste förbättras. De styrande har höjt biljettpriser, tagit bort turer, ökat avståndet mellan hållplatserna. Vi vill göra tvärtom!
Med sänkta priser och ökat tillgång i hela Örebro kommun kan vi få fler att välja kollektivtrafiken - inte genom att ha superbussar på en enstaka linjesträckning inne i Örebro.
Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro kommun
2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad
Karolina Wallström Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd
Fotnot:
Liberalerna håller ett öppet seminarium med dialog om Örebro kommuns busstrafik den 4 maj kl 19 på webbplatsen https://dittorebro.se/brt. Medverkande: Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro kommun, 2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad samt kommunalråd Karolina Wallström.