Inför spetsklasser på grundskolan i Örebro kommun

Karolina Wallström (L) Kommunalråd, Mats-Olof Liljegren, Liberalerna Örebro kommun

Vi har sagt det länge och det förtjänar att upprepas: Ingen ska lämnas efter och ingen ska hållas tillbaka! Det är en grundbult i liberal skolpolitik. Balansakten att undervisa elever “i båda ändar” är en stor utmaning och det krävs skickliga lärare för att prestera undervisning till både de elever med störst utmaningar och till dem som enkelt klarar varje uppgift. Här behöver Örebro kommun bli bättre. Vi måste helt enkelt bättre försöka lösa att alla elever ska ha individuella studieplaner i varje skola till att man också kan söka sig till spetsklasser.

Vi har sett att spetsklasser är ett utmärkt verktyg för de elever som kan och vill lära sig i snabbare takt och på högre nivå. Liberalerna införde spetsklasser inom vissa ämnesområden för högstadiet och gymnasiet som försöksverksamhet när vi satt vid regeringsmakten. Dessa visar positiva resultat i utvärderingar där både elever och lärare är nöjda och uppger att det råder hög nivå, kunskapsfokus och kvalitet.

I Örebro kommun har vi spetsklasser idag på två gymnasieskolor men inte på grundskolan. Det är dock viktigt att elever tidigare än i gymnasiet inte hålls tillbaka utan redan i grundskolan kan få stöd att läsa vidare i vissa ämnen. Vi i Liberalerna vill att Örebro kommun ser över möjligheterna att införa spetsklasser också i grundskolan. Hur kan vi se till att alla elevers behov tillgodoses? Alla elever oavsett utmaningar har rättigheter att gå i en utvecklande skola.

Dessvärre visar Socialdemokraterna inget intresse för spetsklassernas framtid. Satsningen permanentas inte och inga nya får startas. Därför hindras vi från att ta till oss utmaningen att skapa bra skoldagar fyllda med kunskapsinhämtning för alla. Det är en förlust för Örebro men riskerar också bli en förlust för hela landet om de spetsklasser som redan finns måste stängas. Vi förlorar de miljöer där högpresterande elever idag får chans till god utveckling. Vi vet att många av eleverna inte kommer bli tillräckligt stimulerande med de risker det innebär.

Därför vill Liberalerna att spetsklasser ska bli ett permanent inslag i det svenska skolsystemet. Nationellt tillsätter Liberalerna 100 miljoner kronor för att stärka kvaliteten och fördubbla antalet spetsklasser. Örebro kommuns högstadium omfattas av den satsningen. Kan vi få till att Örebro kommun startar tidigare med de elever som idag hålls tillbaka kan det ju bara vara bra, både för dem och för samhället som också behöver dem med särskilda förutsättningar.

Skolan i Örebro kommun ska vara för alla elever och de måste få alla chanser att växa utifrån sina möjligheter.

Karolina Wallström, Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd