Grattis alla elever inom Örebro kommuns grundskolor! Ni utlovas det stöd ni behöver för att nå målen. Så tolkar i alla fall jag det svar jag fått på min interpellation i Örebro kommunfullmäktige.
Tyvärr är jag rädd att svaret ekar tomt. De neddragningar man gör på en redan hårt ansträngd kommunal skola ger ju knappats bättre förutsättningar än tidigare. Förra året och många år innan dess låter det politiska styret omkring var fjärde elev gå ut grundskolan utan möjlighet att komma in på gymnasiet, statistik finns på skolverkets hemsida.
Vad är de styrandes vision framåt? Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet har i sin budget och verksamhetsplan fastställt att endast 67 procent av barnen i årskurs sex ska nå minst betyg E i alla ämnen och att bara 77 procent av eleverna i årskurs nio ska vara behöriga till gymnasiet.
Jag hade hoppats att det skulle bli satsningar på skolan nu med Moderaterna i styret. Många läsvärda texter från framförallt Maria Haglunds penna om skolan innan valet. Centerpartiet finns i styret sedan länge utan att resultaten blivit bättre. Jimmy Nordengrens uttalande i media att ”alla ska nå målen” gladde mig dock, men hur ska detta uppnås samtidigt som resurserna minskar?
För att förbättra situationen anser jag att det behövs flera liberala reformer, några exempel:
- Knäck läskoden så tidigt det går: Minska tiden som läggs på digitala plattformar på förskoleklass-lågstadiet till förmån för lästräning. Att knäcka läskoden är grunden till allt och ger individen mycket större möjligheter att lyckas med både skolgång och senare i arbetslivet. Effekterna av att inte kunna läsa kan bli långsiktiga med risk för lägre utbildningsnivå, sämre arbetsmöjligheter och ökad risk för social och ekonomisk marginalisering.
- Arbeta mer systematiskt och tillför extra resurser om det krävs: Se till att alla skolbarn kan räkna, läsa och skriva till årskurs tre. Detta är essentiellt för resterande skolgång och kommer vara en framgångsfaktor för eleven både på kort och lång sikt. Det bidrar också till en bättre ekonomi för skolan om resurserna sätts in tidigt än sent.
- Satsa mer på fysiska läromedel: Örebro kommun har länge lagt mindre pengar på läromedel än riksgenomsnittet och andra jämförbara kommuner. Liberalerna i regeringen rullar ut en stor satsning på läroböcker som Örebro kommun kan ansöka om. Bra, men egna satsningar behövs också. Genom att använda fysiska läroböcker, papper och penna ökar det kognitiva lärandet, särskilt när det gäller förståelse och minnesfunktioner.
- Inför skolsociala team: Där barnen kan följas upp och få hjälp och stöd under dygnets alla timmar. De skolsociala teamen består av skolpsykologer, skolkuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor, socialarbetare och andra specialister som arbetar inom skolan eller i samarbete med skolan. Om skolsociala team införs även i Örebro kommun kommer de att avlasta lärare och fånga upp elever på ett för kommunen nytt och troligen bättre sätt.
Liberalerna vill också att vi jobbar hårdare för att både rekrytera, behålla och kompetensutveckla personal inom våra skolor. Det gäller främst legitimerade lärare men även andra yrkesgrupper. Löner och arbetsmiljö är viktiga faktorer i detta arbete.
Skolan behöver satsningar. Det går inte att enbart bromsa sig ur en lågkonjunktur. Samma sak är det med elevernas möjligheter att nå målen. Vi måste investera i utbildning och se till att alla elever får de resurser och det stöd de behöver för att lyckas. Det är inte bara en investering i deras framtid utan också i samhällets framtid som helhet.
Mats-Olof Liljegren (L)
Talesperson i skolfrågor, 2:e vice ordförande Grundskolenämnden