LYXHUS TAR RESURSER FRÅN BARN OCH UNGDOMAR!

Karolina Wallström och Patrik Jämtvall

Kulturskolans avgifter höjs med motiveringen att rädda den egna kursverksamheten. Men så hade det inte behövs vara. Det handlar enbart om politiska (fel)prioriteringar.

Det sista en kommun ska spara på eller höja tröskeln till är Kulturskolan.

Den ska ge alla barn en möjlighet få uppleva musik, dans, sång och konst med mera oavsett individuella förutsättningar. Morgondagens samhällsbärare kommer må sämre, inte klara utmaningar och inte minst få svårare att förstå kulturens betydelse om de inte tidigt får uppleva den.

Istället för att värna den så viktiga ungdomskulturen måste kommunen nu leta efter besparingar varhelst de går att få tag på. Vi ser det även på många ställen inom fler verksamheter. Indraget högkostnadsskydd vid färdtjänster, högre hyror inom omsorgen och nu högre avgifter för våra barn och ungdomar inom kulturskolan. Listan kommer med största sannolikhet bli betydligt längre på de försämringar vi nu ser i den krackelerande välfärden.

Det är ett sönderfall som den styrande trion med S, KD och C har fullt ansvar för. I snart tio år har de styrt Örebro mot ättestupan. Det har funnits bra prognoser under hela denna tid vart Örebro kommuns ekonomi är på väg. Men skygglapparna har suttit på och nu när räkningarna ska betalas skickas de ut på de svagaste och de unga.

Liberalerna har under så många år argumenterat för en annan politik och vi har vuxit i stöd för det hos örebroarna - men tyvärr inte tillräckligt än, för att på allvar kunna påverka besluten.

Det smärtar oss men ger oss också mer energi att jobba ännu hårdare. För vilket Örebro vill vi ha? Ja, inte är det ett Örebro som skickar notan för oansvarig politik till de som kommunen i första hand är till för.

Det är dags att vända på pyramiden och se till örebroarna i första hand. Kommunen måste ställa om sin egen verksamhet, bli spetsigare och jobba mer effektivt med rätt saker samt upphöra med att lägga resurser på gigantiska skrytprojekt.

Projekt som hindrar oss från att få ut verksamhet istället för exempelvis onödigt ombyggda gator eller ökade hyror för stora flådiga hus.

Även om det ibland känns tröstlöst så kan vi inte ge upp! Vi jobbar istället stenhårt vidare för ett bättre Örebro. Känner du som oss så välkommen med i Liberalerna Örebro kommun. Vi blir gärna ännu fler!

Karolina Wallström, Liberalerna
Kommunalråd