Den svenska skolan ska präglas av både trygghet och studiero.
Trygghet handlar om att så väl elever, lärare som övrig skolpersonal ska känna sig trygga i skolmiljön. Det förutsätter i sin tur att de vuxna på skolan kan vara just vuxna, och på så sätt agera tydligt mot mobbning, vandalisering eller bråk mellan elever.
Om inte elevernas rätt till en trygg och trivsam skolmiljö kan säkras är risken stor att så väl kunskapsresultat minskar som att frånvaro ökar. Varenda förlorad lektion eller skoldag för eleven är inte bara en förlust för den enskilda individen utan också för hela samhället.
”I SVERIGE ÄR SKOLAN SÅ VIKTIGT ATT DEN ÄR OBLIGATORISK, DÅ SKA DEN OCKSÅ LEVERERA!”
Karolina Wallström (L) Kommunalråd Örebro
---------------
Studiero handlar om att lektionerna ska präglas av ordning och reda, så att eleverna får möjlighet att fokusera på skolarbetet utan att distraheras av klasskamrater som kommer för sent eller mobiltelefoner som stör.
Vi Liberaler ska alltid stå bakom de elever som har de svåraste utmaningarna, det är dem som är de stora förlorarna när det inte är ordning och reda i klassrummet. Det finns en tydlig koppling mellan studiero och kunskapsresultat.
Vi i Liberalerna tror att vi måste ta i ”enda från tårna” för att åstadkomma en verklig skillnad i studieron för alla elever. Det behövs tydligare stöd och till och med lagar för att ändra kurs. Vi kan inte fly undan vårt ansvar som politiker att ge lärarna mer muskler och stöd tydlighet.
Genom att ställa krav tar man ansvar.
Det finns oroväckande tecken på otrygghet och stökiga lektioner och det görs inte tillräckligt från huvudman för att ändra det. Det finns självfallet skolor som lyckas väl i arbetet med att skapa trygghet och studiero. Samtidigt får vi inte blunda för fakta.
Flera rapporter under de senaste åren har visat på stora brister – och i Skolinspektionens stora undersökning framkommer det att elevernas trygghet har försämrats under de senaste fem åren. Allt fler elever uppger att de saknar studiero och mest utsatta är flickor.
Skolundersökningen om brott (SUB) har visat att drygt hälften av eleverna i årskurs nio har utsatts för stöld, misshandel, hot, rån eller sexualbrott vid minst ett tillfälle under de senaste 12 månaderna.
Många brott sker i skolmiljön, framförallt misshandel, hot och sexuella kränkningar. Särskilt utsatta för mobbning och kränkningar är barn med någon form av särskilda behov.
Vi måste se helheten och stötta såväl de kränkta men också fånga upp de som kränker andra.
Många utåtagerande elever har en bakgrund som präglas av social problematik, vilket behöver hanteras genom insatser från flera håll – inte enbart av skolan.
Liberalerna ser vikten av insatser i förskolan för att tidigt fånga upp barn som riskerar att hamna efter och därmed förebygga misslyckande i skolan. Även elever med NPF-diagnoser har ett behov av särskilt stöd som behöver tillgodoses.
Ett lokalt exempel här i Örebro är att fortsätta arbeta med och utveckla ”Bryggan” som är ett viktigt samarbete mellan skolan och socialtjänsten.
Inget barn eller elev ska hamna mellan stolarna.
---------------
Liberalerna lägger ett brett förslag med 10 punkter som syftar till att skapa studiero och bra arbetsmiljö för elever och lärare i skolan.
Här kommer fyra av dem som är kopplat till elevers trygghet och studieresultat som jag tror kan göra stor skillnad:
-> INFÖR FÖRVÄNTANSDOKUMENT MELLAN SKOLOR OCH FÖRÄLDRAR.
Det förekommer att varken elever eller föräldrar respekterar skolors ordningsregler. Ett sätt att motverka det är att låta föräldrar och elever skriva under ett förväntansdokument, i vilket det framgår vilka regler som gäller och vad konsekvenserna är för regelövertramp. Det ska framgå att elever som förstör skolans egendom blir skyldiga att ersätta för de uppkomna skadorna.
I dag låter var fjärde skola vårdnadshavare och elever skriva under sådana förväntansdokument. Det finns goda exempel från skolor som visar att med krav kommer större ansvarstagande.
-> INFÖR KONSEKVENSTRAPPOR.
Rektorer eller lärare får vidta omedelbara och tillfälliga åtgärder för att se till att eleverna har trygghet och studiero, eller för att komma tillrätta med en elev som stör ordningen.
Det kan handla om allt ifrån tillrättavisningar, omflyttningar i klassrummet, att gå emellan elever som bråkar eller stoppa skadegörelse.
Kravet är att åtgärderna ska vara rimliga i förhållandet till elevens ålder och beteende.
Undersökningar har dock visat att var fjärde rektor aldrig använder sig av disciplinära åtgärder – trots att problem med stök, otrygghet och bristande studiero är både vanligt förekommande och har ökat.
I syfte att tydliggöra för så väl elever, lärare som vårdnadshavare vilka regler som gäller på en skola och vad för konsekvenser regelövertramp får föreslår Liberalerna att alla skolor ska ta fram en konsekvenstrappa. Den ska redovisa vilka konsekvenser regelövertramp medför för eleverna.
-> INFÖR ERSÄTTNINGSKRAV FÖR ELEVER SOM BEGÅR SKADEGÖRELSE.
I Skolundersökningen om brott 2017 framgår det att nästan var femte elev har begått skadegörelse vid minst ett tillfälle under det senaste året. Om en elev orsakar materiell skada på en skola och skadan uppstått genom vårdslöshet eller genom avsiktlig skadegörelse kan skolor begära ersättning av eleven eller elevens vårdnadshavare.
Många huvudmän och kommuner saknar dock rutiner för att begära ersättning av elever som har begått skadegörelse i skolan. Liberalerna kräver att alla huvudmän ska upprätta rutiner för hantering av ersättningskrav. Liberalerna föreslår även att en elev ska få möjlighet att genom arbete ersätta skadan för att undgå krav på ekonomisk ersättning.
-> FÖRTYDLIGA VILKA BEFOGENHETER LÄRARE HAR I SKOLLAGEN.
Lärare har vittnat om att skollagen är allt för otydlig när det gäller lärarnas ansvar och befogenheter att gripa in för att skapa studiero vid olika situationer som kan uppstå.
Ett konkret exempel på en brist i skollagen som Liberalerna menar behöver adresseras: Skollagen ger lärare rätt att använda den disciplinära åtgärden utvisning ur klassrummet, men det är otydligt huruvida lärare har rätt att exempelvis fysiskt ingripa för att få eleven att lämna klassrummet.
Liberalerna menar att lärare i sådana situationer eller under andra liknande omständigheter aldrig ska behöva känna sig osäkra eller rädda för att göra fel. Eftersom lärare i uppdrag att säkra ordning och studiero i klassrummet, måste även lagen bli tydligare gällande vilka befogenheter lärarna har – något som de båda lärarfacken har efterfrågat.
Karolina Wallström (L)
Kommunalråd / Gruppledare
Liberalerna
Örebro Kommun
Oppositionsledare/2e vice ordförande Socialvälfärd