I den skola vi vill se finns inga A- och B-lag. Skolans uppdrag är för oss att alla elever ska nå målen och att varje elev ska få den hjälp den behöver. Fler ska kunna börja gymnasiet. I dag i vår Socialdemokratiskt ledda kommun är det nästan var fjärde elev som inte når tillräckliga betyg för att komma in på gymnasiet. Det är ett resultat som inte duger. Det är långt under riksgenomsnittet. Inget är viktigare för den egna framtida möjligheten till egen försörjning än att ha en genomförd gymnasieutbildning.
Att vi talar om att skapa möjligheter för de elever som så önskar, har kapacitet och som lider av att inte kunna nyttja sin förmåga att utvecklas i sin egen takt, åsidosätter inte varje barns rätt till kunskapsutveckling. Det handlar inte om att sortera barn utan om rätten att kunna utvecklas och att organisera skolan så det blir möjligt. Skolan ska utgå från barnen och inte tvärtom. Liberalernas begrepp ”ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter” är just en helhet, alla barn och unga ska mötas på sin nivå.
Som samhälle är vi alla beroende av nya innovationer och utveckling. Vi har många kända och kommande okända problem vi måste lösa. På nyheterna översköljs vi av nya hot som exempelvis att grundvattnet kan ta slut på vissa håll i världen. Troligt att mänsklig aktivitet och tidigare uppfinningar orsakar detta. Ny kunskap krävs för att skapa en bättre värld och en del av dagens grundskoleelever är morgondagens forskare och innovatörer. Alla krafter behövs och det vore förödande om skolan sätter käppar i kunskapsutvecklingen. Att Socialdemokraterna inte ser detta oroar oss.
I Örebro kommun behövs en ny skolpolitik med politiker som brinner för skolan. Vi i Liberalerna anser att skolan behöver ställas om. Dels ser vi att framtidens skola är statlig för att bättre kunna nå likvärdighet. Dels måste skolan i Örebro kommun få arbeta med ett tydligt kunskapsfokus. Lärare ska undervisa, inte byta glödlampor.
Varje vuxen med barn i skolan vet hur viktiga barnens lärare är. Vad de kanske inte vet är att vi har en stor andel obehöriga lärare. Skolbarn undervisas varje dag av personer utan rätt utbildning. Vi har också andra tjänster inom skolan där kompetensen inte rimmar med uppdraget.
Vi i Liberalerna har krävt att endast de med rätt utbildning ska kunna erbjudas fasta tjänster i Örebro kommuns skolor. Det tycker inte de styrande och avslår vår begäran. Idag accepteras till och med konsultkontrakt inom skolan. Det är helt galet och måste styras upp.
Obehöriga kan behövas men bara som nödåtgärd, något som inte skulle accepteras inom många andra yrken. Vi låter till exempel ingen utan körkort köra skolbussen. Det är ren flathet från de styrande att hundratals barn varje dag undervisas av någon utan rätt kompetens.
Vi får också höra av de styrande att det inte finns kompetens att anställa, men det är inte sant. Örebro kommun kan bättre. Med löner och arbetsvillkor som är attraktiva lovar vi att det kommer finnas både lärare och andra yrkesgrupper att anställa. Vi vet också att det finns många lärare som på grund arbetsvillkoren valt att sluta. Det vill vi ändra på.
Dålig självkänsla och uppgivenhet bland skolbarn löser vi bäst med en skola som ger alla möjlighet till att utvecklas efter egen förmåga. Barn och unga som inte möts utifrån deras egna och unika förutsättningar utvecklas inte, bygger sämre självförtroende och tappar respekt för både skola och samhälle.
Vi menar att lärare måste kunna möta varje elev utifrån dennes behov. Oavsett om eleverna inte hinner med eller inte har något att göra för att de är klara så kommer ingen av dem vidare. Det är lättare att ”försumma” de som behöver kunna studera mer och fortare, de klarar ju ett godkänt resultat. Progressivt lärande för alla är nyckeln till ett starkt samhälle.
Karolina Wallström, Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd
Mats-Olof Liljegren, Liberalerna Örebro kommun
Skolpolitisk talesperson