Liberalerna driver klimatarbetet framåt i Örebro kommun

Johanna Reimfelt och Karolina Wallström

Klimatförändringarna utgör en av de största utmaningarna vår värld står inför idag, och deras påverkan märks i alla delar av samhället. För vår kommun innebär detta ett akut behov av att utveckla och implementera en bred men samtidigt robust klimatstrategi för att säkerställa en hållbar framtid för våra barn.

Vi ser de förödande effekterna som klimatförändringarna lämnar i sina spår. Det handlar om intensiva värmeböljor, torka, kraftiga regn och översvämningar. Våra livsviktiga hav skriker efter hjälp, och vi gör långt ifrån tillräckligt mot försurning och nedskräpning. Enligt Världsnaturfonden beräknas plastutsläppen fyrdubblas till år 2050. Våra djur får betala med sina liv för människans slarv. Dessa förändringar påverkar även oss här i Sverige och i Örebro.

Den klimatstrategi som Örebro kommun nu har arbetat fram är en god bit på vägen. Den är väl genomarbetad med en stark politisk förankring. Strategin utgör en viktig grund som inte i detalj pekar ut hur vi ska nå alla mål, men fastslår att många partier är överens om vart vi måste nå. Nu börjar det verkliga arbetet. Varje nämnd, bolag och verksamhetsområde ska nu ta fram handlingsplaner och regleringar för att bäst nå målen. Vid beslutet lade Liberalerna fram ett antal tilläggsförslag; de inkluderade fler mål och tog bort några alltför detaljerade politiska förslag. Dessa kommer vi att återkomma till genom att lägga fram alternativa förslag i nämnderna för hur vi bäst skapar ett hållbart och smart Örebro.

Trafiken är ett väldiskuterat och omstritt ämne i Örebro. En smart och hållbar kommun behöver många olika trafikslag. För Liberalerna gäller att rätt trafik ska användas på rätt plats och efter behov. Vi behöver ha kvar bilar i city och i hela kommunen, men vi måste ställa om till bra klimat- och miljömässiga fordon. Antalet örebroare som kan välja att resa kollektivt måste öka. Detta uppnår vi genom att erbjuda en bred kollektivtrafik över hela kommunen, inte genom en citylinje (BRT). Vi behöver bra cykelvägar, inte alltid fler och överallt, utan på rätt ställe och i ett bra flöde. Gångtrafikanter måste skyddas genom bra trottoarer och säkra överfarter. Örebroarna ska kunna välja det smartaste alternativet utifrån varje resas behov. Kommunens ansvar är inte att begränsa människors valfrihet och ansvarstagande, utan att möjliggöra och sänka trösklarna för mer miljö- och klimatmässiga val.

Örebro kommun är en stor inköpare av livsmedel. Vi Liberaler stred för att djurvälfärden skulle vara en aspekt som inkluderades. Tyvärr fick vi inte igenom en förbättrad djurvälfärd. Kravet som Liberalerna ställde kan ses som självklart: att alla animaliska inköp som görs minst ska leva upp till svensk djurskyddslag. Det skulle innebära att inga djur tillåts slaktas utan bedövning, att det finns strikta regler för djurtransporter och att svansarna inte klipps av på grisarna. Inte minst skulle det innebära ett stort steg för att bekämpa användningen av antibiotika.

Forskning och evidens är grundläggande för att vi ska lyckas med att bekämpa klimatförändringar. En plan är inte mer än en plan; vad som sedan blir verklighet är en annan sak. Därför är det avgörande att uppföljning och arbete framåt hela tiden aktualiseras. Det är viktigt att forskning och evidens blir en del av uppföljning, utvärderingar och lösningar. Liberalerna kräver att dessa utvärderingar utförs av oberoende externa aktörer, inte av kommunen själv. En extern utvärdering säkerställer objektivitet och trovärdighet, vilket är avgörande för att vi ska kunna göra verkliga framsteg i vårt klimat- och hållbarhetsarbete.

Johanna Reimfelt, Liberalerna Örebro kommun
Ledamot Kommunfullmäktige