Kommunen måste återta kontrollen över lokaltrafiken

Patrik Jämtvall och Karolina Wallström

Regionen verkar på fullt allvar tro att de har all rådighet och ansvar över Örebro kommuns infrastruktur och stadstrafik. Men sanningen är att de endast fått i uppdrag att sköta driften av stadstrafiken. Uppdraget och resurserna har de fått genom att vi flyttar kommunala skattepengar till regionen. När man läser vad politiker och tjänstemän skriver i svar och debattartiklar i NA så blir det mycket missvisande – det förmedlas inte en riktig bild om vems ansvar som är vems. Till exempel går kollektivtrafikchefen i Regionen ut i tidningen 30/9 och uttalar sig om örebroarnas behov och önskemål. Det gör han utan att vara ytterst ansvarig för stadstrafiken i Örebro.

Regionen uttrycker att stadstrafiken inte är tillräckligt snabb och konkurrenskraftig samtidigt som den gjorts mindre attraktiv genom borttagande av flera linjer, höjda biljettpriser, tagit bort tre-timmars-biljetten samt ökat avståndet mellan hållplatser, med mera. Regionen har uttalat sig i NA att man överallt ska kunna färdas fortare kollektivt än med bil. Som om alla som vill in och ut ur city kan och vill köra bil. Men för många handlar det inte om hastighet utan om att överhuvudtaget kunna ta sig ut i det offentliga rummet. Liberalerna anser att Regionens bedömning att äldre och funktionsnedsattas behov är underordnade framtida satsningar är befängt och inte deras beslut att ta.

Nu när vintern står för dörren och svåra väglag väntas så annonserar regionen nya linjenedläggningar. Det måste vara nog nu! Alla örebroares behov måste beaktas och det är kommunens ansvar. Både större rådighet och ansvar för stadstrafiken ska omgående tas tillbaka till kommunen. Både kommunens tjänstemän och politiker har abdikerat från de krav de faktiskt kan ställa på leverantören av stadstrafiken.

Liberalerna har föreslagit att skatteväxlingen ska utredas för att se om uppdraget att drifta stadstrafiken kan läggas på någon som gör det bättre. Kanske ger det samtidigt regionen bättre möjligheter att lägga tid på att bedriva sjukvårdsfrågor, något som faktiskt är deras fråga och som behöver mer fokus.

Bilar i någon form kommer alltid köras i Örebro och just nu ser det faktiskt inte ut som kollektivtrafiken rustas för att kunna ersätta bilresor in och ut ur Örebro. Det är synd för Liberalernas vill se fler satsningar för en bredare och effektivare kollektivtrafik, och det finns mycket vi kan göra. Vi måste skapa möjligheter för örebroarna att göra bra val, morot före piska! Tvinga bort bilar i detta läge gör inte örebroarna nöjda.

Enligt regionen fattas det resurser för ett brett kollektivtrafiknät. Anser de det så får de också redovisa hur våra kommunala skattepengar används. Var försvinner resurserna? I dåliga upphandlingar, ineffektiv administration eller fyller de till och med hål utanför skatteväxlingens intentioner? Först när vi har vetskap och rådighet över läget kan vi ta ställning till att tillföra mer medel eller avgöra om uppdraget inte fullföljs i enlighet med kommunens intentioner.

Bred och tillgänglig kollektivtrafik är en viktig grundsten i klimatutmaningen och i att möta örebroarnas transportbehov. Det måste få kosta några tomplatser på vissa linjer. Det måste få kosta några fler stopp vid hållplatser på vägen till målet. Vi vill också se ett återinförande av Flextrafiken och en förbättrad färdtjänst. Menar man allvar med att minska bilar så måste kollektivtrafiken rustas bredare.

Det känns som vi aldrig kommer ifrån trafikfrågan i Örebro. Varför? För att det saknas ett tillräckligt samband mellan politikers visioner och örebroarnas behov. Varje dag möter vi människor som uttrycker sitt missnöje med ombyggnationer och kollektivtrafiken. Vi måste ju ta situationen på allvar.

Karolina Wallström, Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd i opposition och 2:e vice ordförande Kommunstyrelsen