Alldeles oavsett var du är i livet betyder möjligheterna till individuell kunskapsutveckling allt. Kunskap leder till arbete, försörjning, frihet och makt att styra över sitt eget liv, men leder också till trygghet, demokrati samt motverkar fördomar och förtryck. Detta är fundamenten för ett samhälle i balans. Både personlig utveckling och kunskap bryter ned klassbarriärer samt öppnar nya dörrar.
I Liberalernas budget för 2022 vill vi sikta framåt och det innebär att varje elev, oavsett utmaningar och bakgrund ska bemötas individuellt. Vilket betyder att vi ska satsa på både elever med särskild begåvning och elever med behov av särskilt stöd. Ingen ska hållas tillbaka eller lämnas efter.
Vi ska ha en skola där kunskapsmål och progressivt tänkande står i fokus. För att nå en likvärdig skola behövs utbildade lärare som ges mer tid till undervisning. Varje elevs utveckling måste följas för att de ska vara redo att ta nästa steg i livet.
Lärare är proffs på att undervisa. Idag går för mycket tid åt till annat, till exempel onödig administration och sidouppgifter. På en skola i Örebro snittar den med mest undervisningstid på 40% lika mycket antas behövas till för- och efterarbete. Kvar är då 20% som borde kunna läggas på undervisning. Det är inte acceptabelt när vi vet att kunskapsutbytet sker i mötet mellan lärare och elev. Vi måste se till att fler yrkeskategorier plockas in i skolan så lärarna får mer tid till undervisning.
Det pedagogiska ledarskapet, rektorerna, måste ges större marginaler så att de omgående och dagligen kan stötta både lärare och elever. Tid är en avgörande faktor för en ung människas hälsa och framtidsutsikter, imorgon kan vara för sent.
Skollagen är tydlig, varje elev ska ha en individuell utvecklingsplan utifrån sina behov. Åtgärder ska sättas in direkt när de behövs. Tyvärr saknar rektorer och lärare de resurser och det stöd de behöver för att alltid kunna följa skollagen. Det vill Liberalerna ändra på genom att se varje skola som en resultatenhet med en tydlig koppling mellan ekonomiskt resultatansvar och kunskapsmålen.
Vi politiker måste våga ställa krav, men också stödja samt lita på att våra rektorer tillsammans med sitt lag kan bygga den bästa skolan och undervisningen för våra unga. Liberalerna är beredda att göra det för skolan, för eleverna och för Örebros framtid.
I den senaste mätningen för de kommunala grundskolorna är det bara 77,3% som har godkända betyg för gymnasiestudier. Det duger inte! Vi måste ändra vårt arbetssätt. Idag prioriteras skolan inte först och får därmed från början inte tillräcklig ram. När det sen finns resurser över från annat så skjuts det till mer, vanligtvis senare under höstterminen. Det blir då väldigt bråttom med att hitta vilka hål som ska fyllas. Den långsiktiga planering och möjligheten till marginaler för snabba åtgärder finns inte under hela året. Liberalerna vill att resurserna till skolan ska prioriteras först och vi vill vända på pyramiden och flytta mer ekonomi och ansvar till varje skolledning. Kan vi bättre koppla ihop behoven och resurserna med skolledarna och lärarnas kompetens så kan vi lättare vända vi både kunskapsresultaten och skapa en mer lysande framtid för barn och unga, morgondagens samhällsbärare.
Karolina Wallström Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd
En gång skolpolitiker alltid skolpolitiker…