Skolkrisen i Örebro - satsa i klassrummet

mats-Olof Liljegren (L) Talesperson i skolfrågor, 2:e vice ordförande Grundskolenämnden

Skolan i Örebro kommun har det kärvt på grund av politiska beslut. Behoven av resurser för kunskapsutveckling är stora. Skolresultaten går åt fel håll, och var fjärde elev som lämnade åk 9 i år är inte behörig till gymnasiet.

Liberalerna anser att Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna både prioriterar fel och underfinansierar skolan. För att förbättra undervisningen och ge eleverna de verktyg de behöver tror vi det krävs mer resurser samt flytta mer av befintliga resurser till undervisning och klassrum.

Vi har efter samtal med flera parter uppskattat att det skulle behövas uppemot 150 miljoner kronor för att vända den negativa trenden. Det är stora belopp och det måste till både politiskt mod och stora omprövningar av den budget Örebro kommun styrs efter idag för att få fram dessa resurser.

Allt är inte nattsvart såklart. Lärare och rektorer gör stora insatser varje dag. Men de har ett svårt läge att arbeta i. En fördel för skolan är att Liberalerna nu styr skolpolitiken på regeringsnivå. Flera reformer är genomförda och mer kommer. Till exempel har regeringen sett till att varje elev får egna skolböcker.

Det är ett välkommet tillskott, speciellt här i Örebro kommun då den socialdemokratiskt ledda skolan under många år avsatt mindre resurser till skolböcker och undervisningsmaterial än riksgenomsnittet (Kolada). Bra läromedel är viktiga för utbildningen. Skolböcker och annat material av god kvalitet ökar möjligheterna att lyckas i skolan och vidare ut i livet.

Förutom skolböcker fyller regeringen med Liberalerna i spetsen även på skolbiblioteken med skönlitteratur, anpassad för varje ålder. Läsning är grunden till allt lärande, och böcker spelar en viktig roll i detta. Senare tids forskning talar för att tryckta böcker ger bättre djupläsning och förståelse, även om digitala läsmetoder som läsplattor och skärmar kan vara effektiva i vissa sammanhang. Genom att lära barnen läsa ger vi dem ett av de viktigaste verktygen de behöver för att kunna utveckla sina språkliga och kognitiva färdigheter.

Läsning är också bra för välbefinnandet. Regelbunden läsning kan minska stressnivåer och förbättra mental hälsa. Dessutom kan läsning öka empati och förståelse för andra människor, vilket bidrar till en bättre social och emotionell utveckling.

Liberalernas förslag för att stärka läskunnigheten och att ge eleverna möjlighet att tidigt knäcka läskoden har de styrande avslagit med hänvisning till att de är nöjda med de åtgärder som redan görs. Åtgärder som år efter år resulterar i att 20-25 procent av avgångseleverna inte når gymnasiebehörighet.

Det behövs satsningar på lärarna. En skicklig lärare kan göra stor skillnad, men utan rätt förutsättningar får även den skickligaste läraren det svårt. Vi menar att det behövs reformer som ökar den kvalitativa undervisningen. Klassernas storlek är en av de faktorer vi uppmärksammar. Vi föreslår nya maxtak för Örebro kommuns grundskolor. Färre elever i klassrummet för bättre undervisning och fokus på tidig läskunnighet, det är några av de reformer Liberalerna vill se i Örebro kommun.

Mats-Olof Liljegren, Liberalerna Örebro kommun
Talesperson i skolfrågor