Skyll inte segregation på valfrihet i skolan

Kommunalråd Karolina Wallström (L)

Friskolemotståndarna kämpar nu hårt för att polarisera frågan och utropa skolan till den största segerations- och ojämlikhetsskapande faktorn i samhället. Det kan inte vara mer fel!

De värsta motståndarna vill ha ett samhälle där alla kan ”grupperas” in i en typ av skola. Valet eller fördelning av skola ska göras av politiker eller tjänstemän. De tror att alla kommunala skolor är likvärdiga i sig och med någons slags automatik möter alla undervisningsbehov. De tror inte på kraften från den enskildes valfrihet och engagemang. Jag tror istället att olika skolledare/huvudmän ser olika vägar att nå målen i skollag och läroplaner. Det i sig möter bäst upp människors olika behov. 

Att inte stötta valfrihet är kunskapsfientligt. Det går inte att blunda från att, kunskap och engagemang för sitt barns skolgång, faktiskt gör skillnad. Jag vill att vi stöttar alla vårdnadshavare och elever till ett större engagemang och individuella val. Vårt unika svenska samhälle ger alla en möjlighet att välja. 

2015 kom många flyktingar, de flesta bosatte sig i våra redan hårt prövade utanförskapsområden. Dessa områden utgör själva grunden till utanförskap och segeration. Vår integrationspolitik och övrig samhällsservice hängde inte med. Nu skylls detta på skolan och man försöker skapa en likvärdighet genom att hålla tillbaka de som redan gjort egna val och som har ett starkt engagemang. Det är illa.

Jag tycker det är fel att använda barnen till att vara producenter av jämlikhet. Det är inte deras ansvar. I Örebro är den mest integrerade skolan en friskola. Det som binder ihop dessa elever är deras föräldrars kunskap och engagemang. Är det inte det vi ska eftersträva? Att vara emot denna strävan är kunskapsfientligt! Även elever till föräldrar med akademisk utbildning behöver hjälp och stöd, det vet jag av egen erfarenhet. Ingen ska lämnas efter och ingen ska hållas tillbaka. 

Sveriges skolsystem måste utvecklas och förbättras. Vi måste nå en likvärdigare skola för alla elever. Det innebär att alla elevers möjligheter att få undervisning efter behov måste fungera oavsett var du bor och vilken skola du går på. 

Förbättringar!

Jag vill se att skolan återigen förstatligas så elevens skolgång inte styrs av olika kommuners kompetens och förutsättningar. Vi måste på allvar komma fram till hur en statlig skola kan fungera i dagens och morgondagens Sverige. 

Vi måste se till att möjliggöra och förtydliga ansvar och skyldigheter för alla skolor, oavsett huvudman. Det handlar naturligtvis om att ha bra kontroll på att skollag, läroplaner och resultat följs upp.

Det kan också handla om krav på att överskott återinvesteras i eleverna. Oavsett om du är rektor för en kommunal skola eller för friskola så behövs marginaler och behov av extra insatser. Är du en friskola måste också vinst användas till att skapa långsiktig ekonomisk trygghet. 

Vi behöver ändra regler för ansökningar och kösystem. Jag tror skolan måste återförstatligas innan man börjar titta på eventuella nationellt antagninsgssystem. Men vi kan redan nu genom skollagen ställa mer krav på skolorna i dessa frågor. Till exempel så ser jag att det skapar mer rättvisa att sätta begränsning på hur långt i förväg man kan ställa sig i kö till en skola, kanske 1 eller 2 år är rimligt. 

En annan het potatis just nu är resursfördelningen till skolorna. I Örebro har vi en grundtilldelning som vi kallar elevpengen. Den är lika för alla elever oavsett vilken skola de går på. Den grunden tror jag är viktig att behålla. De direkt avsatta resurserna till eleven i klassrummet ska inte vara lägre för den som går i en friskola. Att ge eleven på en friskola mindre till undervisning är både orättvist och förödande. 

Förutom detta tilldelas olika skolor ytterligare resurser beroende på skolans utmaningar. Exempel på detta är landsbygdstillägg, strukturtillägg (socioekonomiska) eller individuellt baserat tillägg för personliga utmaningar.

Att ta av elevpengen för fallskärmar vid till exempel skolnedläggningar är fel. Om nöden uppstår ska extra resurser finnas hos stat eller kommunstyrelse. Skolan är generellt inte underfinansierad.

Samhället är människor. Människor är olika. Behoven är olika och människor vill olika. Vårt uppdrag är att möta dessa behov och inte i onödan ta av människors val och engagemang. 

Karolina Wallström Liberalerna Örebro 
Kommunalråd