Socialliberalismen flyter i mitt blod

Kommunalråd Karolina Wallström (L)

Denna artikel syftar till att beskriva Liberalernas men också min värdegrund som ledande politiker för Örebros liberala parti.

Varje dag arbetar vi i Liberalerna med politiska sakfrågor, förslag och liberala budskap. Varje dag funderar vi över hur vi kan vara med och göra Örebro kommun bättre och enligt vårt mål ge mer egenmakt och valfrihet till de som bor här.

Många örebroare känner till vad vår agenda är och vi får höra i samt och möten med människor att vi både hörs och syns bra i den lokala debatten. Medlemstillströmningen är på rekordnivå med nya medlemmar som tagit beslutet att engagera sig för klassiska socialliberala frågor, som funktionsrättstöd, skolan och rätten till sitt eget språk.

Liberalerna är ett idéburet, visionärt parti. Ett av få partier som inte måste förhålla sig till partibundna stora intresseorganisationer. Vi har genom 1900- och 2000-talet fram till dags dato varit både pragmatiska och lösningsorienterade. Vi har drivit fram stora reformer som förändrat Sverige och människors vardag till det bättre.

Som liberalt parti med stor spännvidd i åsikter har vi haft interna strider genom historien. Det finns en bredd av olika åsikter inom partiet, det berikar och utvecklar men har också sina utmaningar. Då och då leder det till interna konflikter och längre tillbaka så splittrades till och med partiet.

Det förpliktar att klarsynt ta sig ur partibubblor och försöka förhålla sig till verkligheten, vara lösningsfokuserad och utvecklas med samtiden. Det är bra att Liberalerna har väldigt högt i tak och i det närmsta inga glastak. Vi tar hellre upp kampen än bara bibehåller makt.

Liberalismen är partiets röda tråd och den är väldigt viktigt för mig. Individens rättighet och frihet att utvecklas självständigt med så mycket egenmakt som möjligt är centralt. Med historien i minnet, partibok och handlingsprogram kryssar vi i Liberalerna oss mellan sakpolitik, omvärld och partikollegor. Jag vill hålla min egen kompass stadig mot mål, men helt lätt är det inte med väljarnas behov av lösningar och nio olika partier i Örebros kommunfullmäktige.

Balansen mellan lagar och förbud för samhällets bästa och individen frihet törnar då och då ihop. Jag landar oftast trygg i att individens frihet gäller så länge den inte inskränker någon annans frihet. Men även denna viktiga fras kan gunga när man ska få ett samhälle att fungera demokratiskt för många.

Vi respekterar och älskar olikheter. För det skapar en fantastisk färgpalett och erbjuder så mycket mångfald och rikedom. Människans rättighet att leva så självständigt det går driver mig att  arbeta hårt för ett socialliberalt samhälle. Ett samhälle som förenar individens rättigheter i solidaritet med andra.

I Liberalernas samhälle kan alla göra klassresor och nå maximal egenmakt. Det gäller inte minst äldres rätt att bestämma över hela sina liv. Men vårt Liberala samhälle ska också arbeta för att bättre kunna lyssna till barn och unga, deras rättigheter i Sverige är idag svagare än vuxnas.

En annan grupp som Liberalerna i riksdagen men också i Örebro värnar är de människor med funktionsnedsättning eller de som riskerar någon annan form av utanförskap. Deras sakfrågor kommer alltid vara på första sidan i våra program. Först att få del av våra gemensamma resurser är de som behöver det mest. Det handlar om rätten att maxa livet för alla.

Jag tror på marknadsekonomi. Det offentliga måste samagera med övriga spelare på marknaden, för de flesta arbetstillfällen och intäkter måste skapas i och av näringslivet. Bäst ekonomi och övriga resultat får man om de som är bäst på varje sak gör det. Jag tror, som nästan alla liberaler sedan lång tid tillbaka, på civilsamhällets enorma kraft. Den stundar ur människors egna intressen och behov. Därför finns föreningspolitiken tydligt på Liberalerna i Örebros agenda.

Liberalismen är ibland svårförståelig för den balanserar på så mycket frihet att den är lika tydlig som otydlig. Vårt idéburna visionsparti är ständigt i rörelse och vi har ofta genom historien varit för ”tidiga” med reformer och förslag. Då har vi fått vänta in att populismen svänger till vår fördel.

Liberalismen har det svårt nu i tider när svartvitläggningen är utbredd. Nyanserna är svårbegripliga och svåra att vinna lätta bollar på. Vi har en tuff tid både bakom och framför oss. Liberalismen har alltid varit de ”svarvitas” främsta hot. De som vill tolka världen på ett annat sätt eller om man inte sympatiserar med allt så är det lätt att man klistrar på oss osanningar. De som vill ”hjälpa till” och beskriva vår politik som mer svartvit än den är, kan ha en egen agenda.

Ett exempelvis från nutid är när det frihetliga budskapet ”vi samtalar med alla”, skrivs om och blir ”vi samarbetar med alla om allt” eller ännu hårdare: ”vi samarbetar numer också med partier med nazistiska rötter”. Detta är inget annat än att skriva om ett liberalt partis budskap till något annat.

Vi kommer inte göra om vårt budskap för att det är lättare, vi kommer heller inte låta andras omskrivningar bli våra sanningar. Vi vet var vi står. Vi i Liberalerna förhåller oss till den mest socialliberala vägen i vår omvärld. Lyckas vi alltid? Självklart inte. Det gör ingen men vi kommer inte lägga av. Inget kan få oss att sluta arbeta för den socialliberalism som vi tror på.

Karolina Wallström Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd