Utanförskapet är en av våra största samhällsutmaningar.

Gulan Avci (L), regeringens nationella samordnare för arbetet mot utanförskap, riksdagsledamot  Karolina Wallström (L) kommunalråd, Örebro kommun  Mats-Olof Liljegren (L) skolpolitisk talesperson, Örebro kommun  Adam Furustam (L) ledamot Förskolenämnden, Örebro kommun

Det finns områden i Örebro med parallella samhällsstrukturer där arbetslösheten är hög och integrationen svag. Många barn växer upp i hem där svenska inte är modersmål, vilket gör att de tidigt riskerar att halka efter i språkutvecklingen. Detta får långsiktiga konsekvenser som bidrar till att fördjupa segregationen och öka ojämlikheten i skolan och i förlängningen leda till sämre förutsättningar till ett självständigt och ansvarsfullt liv.

I dessa områden ser vi också hur kriminella nätverk fått fäste och skapar otrygghet för både barn och vuxna. Om vi inte agerar  tidigt, riskerar vi att förlora ännu fler unga till kriminalitet och utanförskap. En sådan utveckling kan och får vi aldrig acceptera.

En central utgångspunkt för oss liberaler är barnens rätt. För vi vet att tidiga insatser  skapar de bästa förutsättningarna, och här har  både Familjecentralerna som samlar viktiga aktörer som till exempel BVC, socialtjänsten och Förskolan  en nyckelroll i arbetet för att stärka barns språkliga och sociala utveckling. Därför är det helt avgörande att vi satsar mer på förskolan och ser den som en viktig integrationsfrämjande kraft. Vi ser goda exempel där pedagoger arbetar varje dag  med språkutvecklande och läsfrämjande insatser, men vi behöver göra mer för att nå alla barn.

En stor utmaning för förskolan i våra utanförskapsområden är att barnen inte är tillräckligt närvarande. Många föräldrar förstår inte varför det är så viktigt att deras barn deltar regelbundet i förskolans verksamhet. Detta måste förändras och det krävs mer av föräldrastödsinsatser. Forskning visar att barn som tidigt lär sig svenska har mycket större chanser att lyckas i skolan och livet, men om barnen inte möter svenska språket i förskolan, hemmet eller i andra miljöer, blir det en stor utmaning för dem att komma ikapp senare, och det påverkar deras skolgång

Liberalerna föreslår därför följande åtgärder för att ge barn och unga bättre förutsättningar:

  • Rätt till 30 timmar förskola per vecka för barn till arbetslösa och föräldralediga i hela Örebro kommun. Den nuvarande gränsen på 15 timmar är inte tillräcklig för att ge dessa barn den språkliga och sociala stimulans de behöver.
     
  • Obligatorisk  språkförskola från 3 års ålder i utsatta områden och obligatorisk förskoleklass  från 5 års ålder för alla barn, med särskilt fokus på språkutveckling. Barn som vid 5 års ålder inte har tillräckliga kunskaper i svenska ska få extra stöd för att komma ikapp.
     
  • Krav på språkkunskaper och kunskap om hederskultur för alla som arbetar i förskolan. Nyanställda ska genomgå språktest och utbildning om hedersnormer, och befintlig personal ska erbjudas fortbildning.
     
  • Fler timmar i förskoleklass och lågstadiet, med fokus på språk, läsning och skrivande. Tidiga insatser är avgörande för att barn ska klara skolan och undvika att hamna i utanförskap.
     
  • Tydligare samverkan mellan familjecentralen, barnavårdscentralen (BVC), förskolan, socialtjänsten och grundskolan. Vi vill lätta upp sekretessen mellan dessa instanser så att information om barn som riskerar att fara illa kan delas och åtgärder sättas in i tid.

Vi är övertygade om att vi kan vända utvecklingen och ge alla barn en ärlig chans att lyckas i livet, ju tidigare desto bättre! Men för att lyckas krävs mod, beslutsamhet och prioriteringar. Vi måste våga tala öppet om de problem vi ser och gemensamt hitta lösningar. Samhället måste göra sitt, men vi får inte glömma att föräldrar har ett grundläggande ansvar för sina barn. Att många vuxna som bott i Sverige i flera år fortfarande inte kan tillräcklig svenska för att försörja sig själva är ett misslyckande som riskerar att försätta kommande generationer i samma utanförskap. Vi måste samtidigt satsa på vårdnadshavares utveckling och självständighet. För det behövs bättre språkutbildning/samhällskunskap, stöd och tydligare krav på den enskilde att ta ansvar för sin etablering in i det svenska samhället. Ett långvarigt utanförskap monterar ner människor men kan också medföra stora risker för familjen men också för samhället.

Vi har inte råd att låta utanförskapet gå i arv. Barn som föds och växer upp i Sverige ska inte skuldsebläggas för samhälleliga misslyckanden eller föräldrars ovilja eller oförmåga att integreras in i det svenska samhället. Det är dags att investera i framtiden och vägen till en ljus framtid går via tillgång till förskolan.

 

Gulan Avci (L), regeringens nationella samordnare för arbetet mot utanförskap, riksdagsledamot

Karolina Wallström (L) kommunalråd, Örebro kommun

Mats-Olof Liljegren (L) skolpolitisk talesperson, Örebro kommun

Adam Furustam (L) ledamot Förskolenämnden, Örebro kommun